apa yang nak dicari

Saturday, March 19, 2011

Apa special nya mereka?

Salam cik blog, kali ni aku nak bercerita pasal pompuan lagi, terlebih dahulu aku nak minta maaf kalau-kalau ada yang offended dengan apa yang aku tulis ini.

Terdapat sesetengah golongan perempuan yang memakai tudung labuh, (bulat dan labuh, ala yang common tu la) tapi aku tertanya-tanya, apa kelebihan mereka memakai tudung yang sebegitu? Adakah berbeza dengan tudung biasa, (bawal, tudung yang ada topi tu ke) yang dipakai labuh menutup dada? Adakah pahala mereka lebih jika memakai tudung labuh itu? Dari apa yang aku tahu, tidak...

Setahu aku dan dari apa yang aku baca, Nabi ada menyuruh kaum perempuan melabuhkan hijab mereka, tapi tidak dinyatakan itu adalah tudung labuh, means kalau pakai tudung lain tapi mengikut syara' adalah sama. Lagi satu, tudung labuh juga bukan sunnah kerana sunnah adalah perbuatan Nabi.

Jadi, dimana keistimewaan mereka? Yang menjadi punca persoalan ini adalah, sesetengah perempuan yang memakai tudung labuh ini merasakan mereka sempurna dan kuat agama mereka, Astaghfirullah, siapa mereka untuk menyatakan yang mereka kuat agama, sehingga kan mereka memandang jijik atau tidak berkawan dengan yang lain. Tambah-tambah lagi dengan perempuan yang tidak bertudung.

Terdapat juga perempuan yang memakai tudung labuh tetapi di hati masih ada sifat menunjuk-nunjuk yang konon nya mereka lebih dari perempuan lain? Apa yang lebihnya? Sedarkah mereka yang menunjuk-nunjuk itu mendatang kan dosa? Jika mereka bertudung labuh, tapi masih tidak dapat menutup kelakuan mereka yang suka mengumpat, mengata, dan sebagainya, apa lah guna nya tudung labuh mereka itu?

Wahai wanita, keimanan bukan dikira dari jenis tudung yang kamu pakai, keimanan itu dikira dari setinggi mana ketaatan kamu pada perintah Allah. Jika tudung kamu itu sudah mengikut syara' yang ditetapkan, bergembiralah kamu. Ingat lah, Islam ini mudah, jika kamu mahu memakai tudung yang fancy, ( bukan untuk menunjuk, lumrah wanita sukakan benda yang cantik ) pakailah jika tudung tersebut, memenuhi syara'. Tapi seeloknya, tanya lah suami mu dahulu. Wahai wanita, sedar lah, hati yang mulia itu lebih baik dari tudung labuh yang menutup keseluruhan fizikal.
Adios..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: