apa yang nak dicari

Sunday, February 6, 2011

Mesir oh mesir...

Mesir, bumi para Anbiya.. Dibumi tandus ini datangnya ramai nabi2 Allah, Bumi ini juga menyaksikan antara tamadun terawal manusia, di bumi ini terbinanya Universiti pertama didunia, dan kalau tak silap, hospital pertama jugak kat bumi ini. Di bumi ini terletak nya terusan suez, yang menhubung dan memendekan perjalanan dari timur ke barat. Di sini lahirnya tokoh2 islam terkemuka, antara nya hassan al bana dan juga pergerakan islam ikhwanul muslimin yang menjadi inspirasi kepada gerakan2 dan pertubuhan islam di serata dunia termasuk di bumi Malaysia.

baru2 ni, berlaku nya krisis di mesir, dimana penduduk mesir memberontak untuk menjatuhkan husni mubarrak, pemerintah yang dikatakan sekular, sekutu kuat amerika, dan tunduk kepada israel seperti mana anwar saddat dahulu. Mesir menjadi aset penting kepada kedua2 negara tersebut di timur tengah bersama2 arab saudi. Semenjak kalah di peperangan 6hari pada 1973, mesir menjadi pengecut, dan membiarkan penduduk palestine di sembelih oleh israel malah memmbantu dengan membuat tembok dan mengadakan sekatan kepada palestin. Dari segi logik akal, kerajaan begini memang patut dijatuhkan. Memang patut ditukar. Dan kerajaan baru yang mantap dan tidak tunduk kepada zionis mestilah dibentuk.

Tapi, jika dipikirkan kembali, kenapa zionis tidak melindungi anak buah mereka ini. Kenapa tidak melindungi kerajaan mesir? Ini kerana mereka memang telah menjangka kerajaan mesir akan dijatuhkan, mereka tidak mahu hosni dijatukan dengan aman. Mereka tidak mahu peralihan kuasa terjadi dengan aman. Kenapa? Kerana jika mesir di tangan yang betul, mesir boleh menjadi seperti iran yang tidak takutkan zionis. Sebab itu lah mereka merancang rusuhan. Dan rakyat yang inginkan kerajaan baru menjadi boneka mereka tanpa diketahui.

Dengan terjadinya rusuhan, kedai2 dibakar dan dirompak, pelabur dan warga asing melarikan diri, ekonomi mesir akan hancur. Tanpa ekonomi yang kukuh, sesebuah negara tidak akan dapat berdiri dengan stabil. Begitu juga dengan kerajaab baru dimesir nanti, akan mewarisi mesir yang ekonominya terbengkalai. Dan disini lah zionis akan menusuk jarum2 mereka. Mereka tidak ingin mesir menjadi seperti iran, malah mereka takut akan keadaan itu kerana pada perang 6hari atau yom kipur dulu, mereka hampir2 dikalahkan.

Mereka akan menggunakan senjata ampuh mereka, bank dunia dan IMF yang akan menghulurkan bantuan kepada mesir melalui pakej2 ransangan ekonomi mereka, tapi dengan syarat2 tertentu. Kerajaan yang terdesak akan menerima bantuan ini dan akan menyebabkan mereka berhutang. Tapi jika mereka menolak, tak mustahil mereka akan merangka satu lagi rampasan kuasa. Rakyat mesir buat masa sekarang tidak bersatu, mereka2 yang terhimpit akibat kesempitan ekonomi ini nanti akan mudah termakan umpan2 zionis. Dan rusuhan akan berlaku lagi.

Jadi, pada pandangan saya, gunakan laras yang betul untuk mengubah sesuatu, jika kita tersalah dan termasuk dalam perangkap zionis, buruk padahnya. Pikir pikirkan lah.. Adioss

P/s....
jika kerajaan islamik berjaya dibentuk, dan lantang mengecam israel atau membantu palestina. Tidak mustahil fitnah baru akan direka untuk menghalalkan dunia menyerang mesir sepetimana iraq (mempunyai senjata pemusnah besar), afghanistan (perlindungan kepada al-qaeda dan osama), dan juga iran (loji nukler untuk senjata)..

No comments: