apa yang nak dicari

Friday, January 14, 2011

Cinta kepada Makhluk

Cinta adalah sesuatu yang indah, mencintai dan dicintai adalah satu lumrah kepada manusia. Tapi kenapa terdapat sesetengah golongan yang cuba melawan hakikat alam, hakikat kejadian manusia untuk mencintai dan dicintai oleh sesama makhluk. "cinta hanya lah untuk Tuhan" ini lah kata2 sesetengah golongan. cuba difikir, adakah tiada cinta antara nabi Muhammad dan Khadijah? adakah perkahwinan mereka tanpa rasa cinta? bagaimana pula dengan Adam dan Hawa? yusuf denagn Zulaikha?? adakah mereka juga tiada rasa cinta antara satu sama lain? bagaimana pula hubungan ibu dan anak? adakah seseorang anak yang lahir kedunia ni, tanpa perasaan cinta antara ibu dengan ayahnya???

sedarlah cinta kita kepada Allah memang wajib, dan sentiasa perlu ada dalam diri kita, tapi kita juga perlu mencintai makhluk, itu kehendak hakiki manusia.. jangan la kita meniru golongan budha (no offence) yang sami atau pendeta nya tidak dibenarkan menikmati perasaan itu? tidak kah kita akan melanggar sunnah nabi? yang sebetulnya, jangan la kita terlalu mencintai dunia sehingga terlupa akhirat, biar seimbang, ada hadis "carilah kekayaan akhirat ibarat kau akan mati esok hari, carilah juga kekayaan duni ibarat kau akan hidup selama-lamanya" lebih kurang camtu lah bunyi dia..

ntah la, nak cakap banyak pun aku ni bukanlah kuat sangat beragama, kadang2 lagha gak, lagipun sesetengah orang ni, xpandang kata2 orang macam aku, ntah2 hadis tu pun aku kena tuduh reka sendiri.. hehe.. xpelah aku xkisah ngn pandangan golongan ni terhadap aku. ( aku bukan takhbur jauh skali menyombong( takhbur tu hanya milik Allah) tapi aku dah selalu kena ngn golongan2 seperti ni dari zaman sekolah hingga la zaman bekerja ni)

No comments: