apa yang nak dicari

Wednesday, March 9, 2011

kita yang sering terlupa

assalam cik blog, aku tengah kekeringan idea ssebenarnya huk huk.. tapi aku gagahkan diri gak untuk bercerita ngn ko hari ni, kang kalau aku xlayan kan ko merajuk plak, cakap aku salu abaikan ko la, xsetia ngn ko la, xbagi nafkah la (erkk.. ko bini aku ke nak kena bagi nafkah, cuba la sedar sket yang ko tu komputer) haaa.. kan aku dah melalut.. Astaghfirullah...

aku sebenarnya nak bercerita pasal saudara-saudara seagama aku di malaysia ni.. 2-3 menjak ni, banyak isu yang di berlaku di dunia, dan juga di Malaysia sendiri. bermula ngn rusuhan di mesir, pastu pasal ada yang nak tiru dan buat kat malaysia plak, pastu pasal rusuhan kat libya plak dan yang terbaru pasal prk berkembar kat kerdau dan kat merlimau.. yang aku "respek" saudara2 seagama ngn aku kat malaysia ni, bila ada pilihanraya, xkira kecil ke besar ke, dorang akan menumpukan seluruh perhatian kat benda tu, dah jadi macam perkara wajib plak, sehingga boleh melupakan isu2 yang lain dalam sekelip mata. (kecuali bola). boleh di ibaratkan macam nak pergi berperang pada zaman Nabi S.A.W dimana pernah aku ceritakan kat ngko yang ada sahabat yang xsempat mandi junub sebab xsabar nak menyertai peperangan. betapa dasyat nya pilihanraya kat Malaysia ni..

tapi aku bukan nak bercerita pasal kedasyatan pilihanraya kat malaysia ni (mungkin akan bercerita nanti kat ko) buka jugak nak bercerita pasal krisis mesir ngn libya, tapi satu isu yang kita semua sering lupa dan kalau ingat pun bermusim, bila tiba musim dia, maka penuhlah facebook dengan komen2 tentang isu ini.. Ya.. isu PALESTIN..

sepanjang tahun ini la, ataupun kita start dari Malaysia menang bola tahun lepas, ada kita semua igt ngn Palestin. isu yang paling penting bagi ummat Islam sekarang. di mana saudara2 kita disana disembelih disiksa setiap hari, kelaparan dan tangisan yang menjadi peneman hidup mereka sehari2.. ada kita ingat?? disebalik kemeriahan CNY, di selangi dengan bunyi2 Mercun kita bergembira sambil melihat pertunjukan bunga api dan tarian singa, ada kita fikirkan rakyat Palestine? bagaimana keadaan mereka disana? kehidupan yang diselangi dengan bunyi2 senapang dan mortar sambil menyaksikan bom2 fosforus di tembak kearah mereka dan juga kegagahan kereta-kereta kebal Israel. kenapa kita selalu lupa pada mereka??

telah menjadi tanggungjawab seluruh ummat Islam untuk membela nasib Palestine, kebaikan yang saya nampak dari krisis mesir adalah semoga Palestine terbela dengan kejatuhan kerajaan hosni mubarrak, tidak lebih dari itu. walaupun tembok itu diruntuhkan? tapi sudah selamatkah rakyat Palestine? kenapa kita selalu lupa?? adakah bila ada gambar2 pembunuhan kejam berlaku lagi baru kita akan teringat kepada mereka untuk sekejap? adakah bila ada bantuan di "hijack" oleh israel baru kita akan melaung2 kan hidup palestine dan save gaza? common la, sudahkan apa yang kita buat. contoh nya, bila kita laung2 kan semangat "save gaza" "free Palaestine" kita laungkan nya sehingga matlamat kita itu tercapai. jangan sekadar menjadi pak turut yang takut diherdik atau disindir bila tidak mengikut yang lain..

ingat la saudara2 ku sekalian, isu palestine tidak akan selesai selagi palestine tidak aman. aku sedar ramai antara kita yang tidak mampu untuk kesana seperti yang dilakukan oleh angota2 fortila yang ditangkap hari tu, aku pun xberkemampuan. tapi kita masih boleh menyumbang dengan wang ringgit atau pun sekadar mengingatkan teman2 yang lain akan penderitaan rakyat palestine.

aku lebih rela malaysia xpernah menang bola,
aku lebih rela tiada pilihan raya di malaysia,
aku lebih rela gaddafi terus berkuasa,
asalkan isu palestine terus di hati kita semua...

adios....

No comments: